torsdag 31 maj 2018

Vad är väl en bal på slottet ...

Om inte helt underbar ...

Idag är det studentbal i staden där alla i min familj bor utom jag. Och Unga Damen är på bal! Med allt vad det innebär av förberedelser: Balklänning, skor, handväska, smycken, solbränna (det har solats mycket de senaste varma veckorna), håruppsättning (tog över två timmar i dag på förmiddagen)  extratjusig make up och snygga naglar.

Transport ner till torget i centrala sta'n skedde medelst buss - det är omöjligt att komma fram med bil en sådan dag. 700 studenter med föräldrar, syskon och andra anhöriga ... Där minglades det och fotograferades det i parti och minut både länge och väl. De har haft sådan tur med vädret - solsken och varmt även idag! Nere på torget hade Unga Damen med sig både pappa och hans sambo med dotter och mamma. Och sin Gamla-Mormor, min mamma, alltså. Hon hade minsann letat fram sin gamla analoga kamera och satt film och batterier i den - hon ville föreviga stunden.

Som tur är (för mig) så fotograferade Sonen (pappan) med en lite nyare teknik -så jag kunde få se henne med nästan ingen fördröjning alls :).

Hon var så vacker! Hon strålade i sin fina klänning, och såg så glad ut.

Jag bjöd däremot på en taxi upp till den fina parken där själva banketten och balen går av stapeln - det går specialbussar - men 700 studenter är mycket! Är lika med att det blir lååång väntan på att få en plats på en överfull buss i 30 graders värme, med risk att makeup-en rinner ...

Här nere i Grekland sitter ju jag och försöker följa med så gott det går. Jag har förstås missat mycket, men tack vare skype har jag kunnat berätta för Unga Damen och hennes väninna att lokaltidningen var på plats och fotograferade så många studenter de hann.

Min underbara linslus letade upp fotografen och lyckades bli fotograferad minst 8 gånger! Bra jobbat, eller hur? Eftersom fotografen la ut bilderna på tidningens hemsida direkt, så kunde jag nästan vara med i "realtid". Så roligt :).

Nu har hon inte hörts av på ett par timmar, och jag hoppas att hennes kväll blir magisk! 3-rätters middag med vin, vals och pardans - och sedan är det dags för efterfest! Till den ska hon hem och byta till något enklare än en hellång balklänning ...

Inga kommentarer: