onsdag 23 maj 2018

Fasligt upptagen!

Jag är ledsen, men här hinns det inte med något skrivande! Säsongen har nämligen börjat.

Vilken säsong? Vattenmelonsäsongen, förstås! Äääntligen har vattenmelonerna på Peloponessos mognat och finns att köpa i min kvartersbutik. Lyckan är nästan fullkomlig :) Här kånkas det hem melon, och här äts det melon. Och bara lite mera melon. Och bara en liten bit till ...

Det är vad jag gjort de senaste dagarna - ätit melon :). Det tar ju ett tag att bryta sig in i dem också, eller hur? Jag har i alla fall lyckats klämma in lite mera foto-sorterande och organiserande av alla dessa bilder jag samlat i datorn, vilket gett mig ca 8 Gigabyte mer minnesutrymme. Fylld till bristningsgränsen på drygt ett år ...  (det där extra minnesutrymmet skulle jag behöva i mitt eget huvud också, faktiskt)

Idag på förmiddagen bestämde jag för att ta en simtur uppe i poolen, jag skulle  bara skicka iväg ett mail först. Då gick strömmen. Helt oförhappandes, som min mormor alltid sa när något oväntat inträffade. Inge stolplappar om planerat underhåll. Ingen ström i hela byn, förstod jag när jag vandrade iväg upp emot poolen. Fru Kvartersbutik var inte glad - de hade just fått leveransen av kylvaror som skulle packas in.

Uppe vid poolen hittade jag min skotske vän, han hade precis simmat sina längder. Jag slog mig ner och pratade en stund, bl a om strömavbrottet, förstås.  Jag förstod att strömmen återvänt när min telefon ringde! Det var Kollegan hemifrån, med diverse vardagsnytt - så mysigt! Medan jag pratade med henne började det mulna till. Och så kom ett antal åskmuller - närmre och närmre. Vi flyttade raskt in oss i tavernan, skotske vännen och jag! Ösregnet kom efter bara några minuter, så då gav jag upp om simturen och köpte en toast till lunch. Tur att jag vaknade tidigt idag och fick en liten morgonpromenad.

Vid fortsatt pratande med Skotten insåg jag att det var ju idag jag var inbjuden till ett lite blygsamt firande av en 19-årig bröllopsdag! Tur att han också var bjuden - annars hade jag missat det helt!  Så ett par trevliga timmar tillsammans med tyskar och engelsmän/kvinnor och tillsammans med en del Prosecco också ;).

Det är inte jätte-ofta jag blir på pickalurven sådär mitt på eftermiddagen. Men efter ett par timmar där kände jag att nu var det dags att gå hem och vila :).

Inga kommentarer: