onsdag 9 maj 2018

Utflykt nr 2

Imorgon är det dags för en ny utflykt. Liksom förra året har jag anmält mig till den 3-dagars utflykt som kyrkan här i byn arrangerar. Ifjol gick resan längs Greklands västkust och till ön Lefkas eller Lefkáda som den heter på grekiska. Det var en jättefin tripp tillsammans med by- och öbor :). Att jag var med på den resan etablerade mig här i byn på ett helt annat sätt. Och kanske bidrog också mina ansträngningar med grekiskan ...

I år ska vi åka lite längre bort. Vi ska upp nära gränsen till Albanien - till städerna Préspes  och Kastoriá. Det ska vara väldigt vackert där uppe. Bergigt, vackra stora sjöar, vackra städer. Det ska bli spännande! En av sjöarna ligger just på gränsen mellan Grekland och Albanien.

Staden Kastoriá sägs ha fått sitt namn från det grekiska ordet kástoras, som betyder bäver. Pälshandeln är stor i de trakterna.Vi fick till och med skjuta upp vår resa en vecka eftersom alla hotellen var fullbokade inför den årliga (tydligen stora) pälsmässan.

Vi startar med buss här ifrån byn kvart över 6 i morgon bitti - jag tänker alltså gå till sängs väldigt snart.

Kameran får följa med, liksom den trasiga sladden. För tänk om jag hittar en liten sladdbutik med brett sortiment någonstans ;).

By-nytt i korthet: Arbetet med kajen fortskrider, nu i utökad hastighet. 1 st betongblandar-lastbil, 1 st stor maskin av annat slag (någon sorts kran som stuckits ner i vattnet vid kajsidan och åtminstone 2 män. Jag var för långt bort för att se om de rökte, men de stod upp och tittade över kajkanten. Kan man gissa att sprickorna fylls i med betong?

Jag har tagit årets första simtur idag :). Uppe i Stora Hotellets pool, förstås, där simmade jag 500 meter. Härligt! Och vattnet var inte särskilt kallt.

Inga kommentarer: