måndag 7 maj 2018

Måndagsnytt från en grekisk horisont

Idag började reparationerna av vår påkörda kaj. Jag tänkte att det kanske inte var lönt att gå ner dit för att titta redan på förmiddagen - det är ändå Grekland jag befinner mig i ... Jag trodde inte att de skulle komma igång så där omedelbart, precis.

Nej, jag sorterade ren tvätt och diskade och sopade och kastade sopor och torkade av alla vågräta ytor som i vanlig ordning var belagda med ett tunt lager fin sand.

Sedan lagade jag lunch, en champinjonpaj. Har jag råkat berätta hur glad jag är för att jag har en ugn? Visserligen väldigt liten, men jag är glad ändå.

Efter lunchen gav jag mig iväg neråt hamnen. Det såg lite lovande ut när jag närmade mig. En stor lastbil stod parkerad strax innan hamnen. Och sedan såg jag rörelse där nere också! Jag ställde mig i backen ovanför hamnen och betraktade vyn. Hmmm ...

Det jag såg var följande:
1. en tom lastbil, utan förare
2. 3 män som satt och rökte.

Reparationen av kajen har alltså inletts - män och lastbil är på plats!

Jag har noggrant fotograferat både lastbil och rökande män, men det kan jag ju inte visa er pga brist på kamerasladd. Jaså, har jag nämnt det redan? 11 gånger? Oj, då ...

Dagens andra nyhet är att jag var lite prickig när jag steg upp i morse. Uppenbarligen har jag haft nattligt besök. Jag kunde räkna till 53 st röda små prickar från knott-bett. Alla 53 runt mitt vänstra öga, ögonbryn, tinning och ner mot kindbenet. De har klart kläckts efter regnet vi fått de senaste dagarna. Det enda bra som finns att säga om knott-bett är att de inte kliar.

Ikväll har jag satt i min myggmaskin. Den sprider mygg-och knottgift i sovrummet så att de blir knockade. Det luktar pyton, och doften sätter sig gärna i halsen.

Inga kommentarer: