söndag 20 maj 2018

Dagens rubrik

Jag läser Ekathimerini.com, den engelskspråkiga grekiska tidningen, så här på söndagen. En av artiklarna handlar om FYROM Makedonia, grannlandet i norr som tidigare var en del av Jugoslavien. Grannlandets namn har diskuterats och ifrågasatts sedan det bildades som Makedonien, och 1995 döpte de om sig till FYROM - Former Yugoslavic Repuplic of Macedonia.

Problemet med namnet Makedonien är att Makedonien också är en region i norra Grekland (historiskt har detta varit en enda region, som sedan delats i olika länder). Grekerna accepterar alltså inte att FYROM lägger beslag på namnet.

Jag har sett ett tag att diskussioner och förhandlingar pågått mellan Grekland och FYROM - med absolut inget resultat.

På min lilla busstripp förra veckan, som gick väldigt nära gränserna till Albanien och FYROM lärde jag mig något helt nytt. Alla på bussen benämnde FYROM självklart som Skopje (huvudstaden i Makedonien). Jag vet inte om det är allmänt så i Grekland, men allmänt på min lilla Smula.

Det jag läser idag är att FYROM kommit med ett nytt förslag till namn: Republic of Ilinden Macedonia. Förslaget får mig att småle åt hur politik går till :). Och hur fånig den kan vara allt emellanåt.

Vi har alltså situationen att Grekland och FN inte accepterar Makedonien som landsnamn. Efter långdragna (sedan 1995!) diskussioner kommer man så med ett förslag som, vad jag kan se, inte har den allra minsta chans att gå igenom, utan snarare syftar till att reta upp grekerna ännu mera ...

Ilinden var ett uppror mot nazi-Tyskland i Balkan-länderna 1944. Ett av målen med upproret var att ena det geografiska Makedonien, alltså inklusive det grekiska Makedonien.

Vad säger ni om de signalerna? ;)

FYROM's president säger att Ilinden är namnet på ett uppror mot turkarna 1903, och betyder "Profeten Elia's dag"

Till saken hör väl att alla oppositionsledarna i Grekland har förkastat förslaget helt. Regeringspartiet Syriza har sagt att förslaget kan vara utgångspunkt för fortsatta diskussioner.

Inga kommentarer: