tisdag 8 maj 2018

En riktigt grekisk dag :)

Efter en långsam morgon med lite läsning och lite virkning - sen dessutom - ville jag förstås veta hur arbetet med vår kaj fortskrider. Soligt och 25 grader, en härlig promenad ner mot hamnen.

Där nere fann jag att den tomma lastbilen var borta. Av de tre rökande männen fanns nu bara en man kvar, och han hade flyttat över till andra sidan kajen. Men rökte, det gjorde han, förstås! Jag vet ju att visst svinn får man räkna med, men en man till en påkörd kaj?

Jag slog mig ner på tavernan precis ovanför hamnen och åt en sen lunch på stekt ost, tyrí saganáki, och hemgjorda pommes frites, patátes tiganités. Lagom varmt, sol som strilade ner genom palmbladsparasollet och en vidunderlig utsikt över ett stilla hav som skiftade i alla de blå nyanser. Och en bra bok också :). Där satt jag ett par timmar.

Den enda mannen visade sig vara dykare, som tydligen jobbar med reparationer under vattenytan. Intressant, för jag kan inte riktigt räkna ut vad han kan åstadkomma helt på egen hand? Det undrade kanske han också, för rätt som det var stegade han iväg blöt som han var och iklädd sina badshorts och flipflops. Jag tror inte de har ett Arbetsmiljöverk här i Grekland.

Någon förändring av kajen sedan igår gick inte att se, kan jag rapportera.

Jag gick vidare, vägen upp mot Stora Hotellet, som till min glädje hade öppnat! Det fanns till och med ett par hotellgäster där. Det badades, och jag hörde bara små pip när de gick i, så jag ska göra ett försök imorgon :). Om vädret är bra.

Idag nöjde jag mig med att dricka kaffe och diskutera det senaste skvallret tillsammans med Hotellsonen G, som driver poolbaren. En hel del politik hann vi med också :). Jag fick tyvärr höra en del tråkiga nyheter - en god vän, sedan jag började bo här nere på deltid har gått bort i vinter. En svensk doktor som kommit hit i många år tillsammans med fru och barn, ibland tillsammans med svägerskan och hennes familj också. Tråkigt, jag tyckte så mycket om honom. Jag känner mig lite tagen av detta idag.
En engelsk bekant har också gått bort. Jag träffade henne i höstas här på Smulan, och tyckte då att hon inte alls såg frisk ut. Så var det alltså.

Lite roligare var det att ikväll kom mitt efterlängtade bokpaket från Sverige! Jo, posten levereras på lite konstiga tider här :). Nu har jag 7 böcker till, hoppas att jag kan klara mig tills hemresedags i mitten på juni.

Från natten kan jag förresten meddela att knotten måste ha knockats av mygg-giftet min maskin spred i rummet, för jag hade inte fått några nya bett i morse. Eller så hade de ätit ihjäl sig allihop ... Lite svårt hade jag ändå att somna. Nerifrån Sjösidan spelades det musik på högsta volym (utgångsläge) som höjdes ännu mera när det kom en favoritlåt. Jag somnade vid 2-tiden ...


Inga kommentarer: