lördag 26 maj 2018

Pingsthelg och radiosändning

På måndag är det helgdag här i Grekland, när det är dags för den grekiska pingsten, en långhelg för grekerna. Då ger man sig ut på öarna för att koppla av. Smulan ligger ju så nära fastlandet att vi är en av de öar som får många besökare. Eftersom påsken här var en vecka senare än den svenska, så blir pingsten också en vecka sen.

Bilfärjan som anlände till Smulan för ett par timmar sedan hade med sig 800 passagerare! Nästan som i augusti, ju. Det är många på en ö som har c:a 1000 invånare :). Och det kommer ännu en färja alldeles strax, och ytterligare en senare idag sent. Lägg till att det kommer besökare med svävarna också, sammanlagt 7 st  svävare anländer idag. Och en liten Ö-båt.

Ikväll blir det också härligt ståhej ner vid torget här i byn. En av souvenirbutikerna har ordnat en kväll med en radiostation som kommer hit ut och sänder, och det ska visst bli lite olika aktiviteter där nere. Jättekul!

Tyvärr kan jag inte närvara, hur kul det än hade varit att se alltihop. Jag ska åka över till Stora Grannön tillsammans med några vänner (internationella sådana), och där ska vi äta en god middag någonstans. Ö-båten är chartrad för att transportera folk över och tillbaka från Stora Grannön för evenemanget, och då passar vi på att åka med "tomturerna". Mot biljett, förstås!

Nu tutar bilfärjan ihärdigt, det är dags för nästa invasion :) 20 minuter försenad är den - det blir den alltid när den har många passagerare.

För övrigt har jag varit hos min granne hårfrisörskan idag. Nu har jag blivit av med det värsta trasslet, och håret går att kamma igen :).

Inga kommentarer: