söndag 27 maj 2018

Ett litet projekt

Jag gillar ju att virka, något jag gjort mer eller mindre i hela mitt liv. Jag tror att jag var runt 6-7 år när mormor lärde mig. De senaste 15 åren har jag virkat grytlappar i parti och minut åt en känd textildesigner - det mest intensiva året gjorde jag över 600 grytlappar! Mycket gick på export till olika länder, men främst Japan.

Nu har intresset sinat, och min designer går mot pension, så de beställningarna har upphört. Till min ledsnad - vad ska jag göra nu? Och det lilla tillskottet till Greklandskassan är också saknat! Ni vet - alla bidrag räknas ...

Nu har jag hittat ett nytt litet projekt - ett pyttelitet! Familjen som äger huset jag bor i, de äger också 2 små hotell och ett snabbmatsställe. Det ena hotellet ligger precis bakom mitt hus, det andra bara 50 meter härifrån.

Yngste sonen i familjen har tagit över själva driften av hotellen sedan 2 år tillbaka, även om de alla hjälps åt med allting. De bygger upp en stil och ett rykte, som personligt, familjärt och ganska lyxigt.

Yngste sonen och jag har nu startat ett (väldigt) litet projekt tillsammans :). Jag har virkat några små nyckelringar, som han säljer i receptionen, och så delar vi på vinsten. Vi har börjat i väldigt liten skala - han har beställt 7 st nyckelringar. Jag virkar små ugglor, kottar och ryggsäckar, hur söta som helst. Han marknadsför dem som handgjorda souvenirer.

Igår kväll/framåt natten, när jag var på väg hem från en underbar middag på Stora Grannön, möttes vi på en gata nere i byn. Han tvärstannade motorcykeln, och gjorde "highfive" med mig - han hade sålt den första nyckelringen! Jättekul :). Bara 6 kvar  att sälja ...

Hade jag nu haft en kamerasladd som fungerar hade jag kunnat visa dem också!

Inga kommentarer: