fredag 11 maj 2018

Resdag 2

Det har inta varit alltför mycket resande just idag, det visade sig att vi bor kvar på samma hotell i Kastoriá. Vilket jag missat pga bristande språkkunskaper, förstås.  Men, efter en god frukost var det ändå bussdags.

Resan gick över (ännu) mera berg till en liten by i Préspes/Prespa-området. Där besökte vi en fin kyrka, och den pyttelilla, ursprungliga, bysantiska kyrkan. Vi kunde bara gå in 7-8 personer i taget för att titta. Fantastiska vägg- och takmålningar! I den nyare kyrkan tände jag ett ljus för de delar av min familj som inte lever längre, det kändes bra.

Vi möttes av flera hundar i olika storlek. Den största påminde om en S:t Bernhard-hund i ansiktet, men jag fick veta att det är en grekisk fårhund. De finns över hela Grekland, men här uppe i norr är de som störst. Anledningen? Jo, de vaktar fårhjorden mot varg och björn - och slåss med dem båda om det behövs för att skydda hjorden! På kuppen fick jag alltså veta att det finns gott om varg i de här trakterna.

Och vet ni vad jag hittade? Fläderbuskar! Det kändes ju nästan som hemma :). De doftade lite svagare än hemma i Sverige, men det kan ha berott på att solen inte sken.
Överhuvudtaget har växtligheten och luften påmint ganska mycket om Sverige här uppe.

Flädern (och jag) blev väldigt intressant då några av de växtintresserade damerna förstod att jag visste vad det var. Jag berättade om hur man gör saft på blommorna (och att man kan blanda den med alkohol och få en drink).

Sedan begav vi oss vidare till Lilla och Stora Préspes/Prespa-sjön. Via en lång pontonbrygga kunde vi gå ut till en liten ö, Akilles, mitt i Stora sjön. Där fanns en pelikan till :). Högst upp - var annars? - fanns en söt liten kyrka, och på andra sidan ön hittade jag ruinerna av en stor bysantisk kyrka, någonstans mellan 500 och 600 år gammal. Från den här ön kunde vi titta på Albanien :)! Någon km bort, bara.

Vi fortsatte mot Préspes, och nu förstod jag att Préspes är namnet på kommunen, det är inte en stad. Vi åt lunch, åh så gott!, nere vid sjön i byn Psarádes. Byns egen fetaost, en skiva grillad stor fisk (jag ska ta reda på vad det var för någon) och tomater med färsk lök. Intill oss betade kor!

Och så bussresa "hem" till Kastoriá, upp på bergssidor och nerför bergssidor. Ett vägarbete i en hårnålskurva fick vi trassla oss förbi i en uppförsbacke med 10 % lutning. En flock kor noggrant bevakade av en grekisk fårhund körde vi förbi, det fanns varningskyltar för lös boskap lite här och där. Och för björnar, förstås!

Nu har vi vilat några timmar, jag har varit ute på en promenad i sta'n och nu är det snart dags för en gemytlig måltid på en bra taverna, med musik därtill. Middagen börjar vid halv 10!

Inga kommentarer: