lördag 5 maj 2018

Lördagsväder

Jag har sett i prognoserna att vi ska få sämre väder i helgen. Regn, kraftiga vindar och åska  var utlovat till i morgon. Men redan nu framåt kväll har jag hört mullrande lite till och från, sista timmen (sedan det blev mörkt) har det blixtrat på runtom ön. Och taklampan blinkar i takt med blixtrandet :). Men vilken skillnad det blivit sedan jag började åka hit! Då gick strömmen stup i kvarten när vädret var dåligt. Ljusen och tändstickorna hamnar längre och längre in i lådorna för varje år ... Det som var nödvändigt att ha nära till hands tidigare.

Jag har lärt mig något nytt idag också: påfåglar är åskrädda! Vid varje litet muller skrias det högljutt uppifrån backarna upp mot Bergsbyn där de håller till. De kanske är extra försiktiga nu i kycklingstider?

Jag tittade till väderprognosen  igen för en stund sedan, och nu ser det ut som att det värsta ovädret inte kommer förrän i morgon natt. Vi får väl se. Jag har i alla fall burit in både nya och gamla stolsdynor i sovrummet

I morse, däremot var det soligt och fint när jag tog en omvägspromenad till bageriet för att köpa bröd. Några nyheter upptäckte jag - min pool uppe på Stora Hotellet var ny-fylld med (iskallt) vatten och de kommer att öppna både hotell och taverna i den kommande veckan.

Jag passerade Bokbytarnas pensionat på vägen, pensionatet där de brukar bo i ett litet hus/skjul uppe på taket. Där (fast inte på taket) satt deras hyresvärd och sken glatt upp när jag stannade till och hälsade :). Han undrade om jag nyss kommit, och blev så förvånad att han inte sett mig tidigare. Nej, men jag har sett er, svarade jag. Jag har stått på balkongen eller gått på nere i byn ett par gånger när de har kört förbi på sin fyrhjuling. Han berättade också att de nu väntar på Bokbytarna, för de kommer ju snart. I juni, nickade han.

Jag berättade inte att de säkert är ute och reser nu igen, senast jag hörde av dem var de i Munchen och gick på museum :). Jag tror att jag ska döpa om dem snart - de bör nog heta Resenärerna ;). Jag berättade att det var bra med dem i alla fall, och det var bra med både hyresvärd och hyresvärdinna. Lika bra såg det ut att vara med gamle Herr G, som vinkade artigt när jag gick förbi.

Inga kommentarer: