söndag 20 maj 2018

Teknikaliteter

Som ni har förstått, har jag haft diverse bekymmer med mina elektroniska ting på sistone ...
Allehanda lösningsförsök har gjorts utan resultat.

För ett par dagar sedan bad jag Unga Damen att hon skulle be sin pappa, dvs Sonen, ringa upp mig på skype. När jag inte kommer in i telefonen har jag ju inte heller tillgång till mina telefonnummer. Och nuförtiden kan jag inte alla utantill heller - mobilnummer är alldeles för långa.

Han har inte ringt. Inget ovanligt för att vara Son, så idag ringde jag upp honom istället. Efter drygt en timmes samtal var jag fullständigt utmattad i hjärnan men hade fått hjälp med det mesta :).

Efter att ha vilat den stackars utmattade hjärnan ett par timmar gav jag mig på en del av det jag skulle kunna klara själv - kamerasladden lyckades vi ringa in exakt vilken modell det är och nu har Sonen ansvaret för att lokalisera en sådan och skicka ner till mig här på Smulan.

Den obrukbara telefonen: Fabriksåterställ! Efter att noggrant säkerhetskopierat allting i telefonen vågade jag mig på att fabriksåterställa. Det betyder att man raderar allt personligt en har lagt in och är väldigt läskigt. Men nu fungerar den igen! Tyvärr har jag tappat alla mina sms och hela min lista med telefonnummer, men alla foton finns kvar. Jag ska försöka hitta det saknade imorgon. Det är ju jättebra att telefonen fungerar, men jag har bara ett enda telefonnummer - det till mig själv :).

Jag fick också hjälp med att hitta det manuella sättet att föra över foton från telefon och surfplatta - perfekt! Det gick bra med telefonen. Det gick inte bra med surfplattan. Det är exakt samma metod för båda. För surfplattan talade datorn dock om för mig att det inte fanns några foton på surfplattan. Det gör det!

Jag orkar inte lösa detta ikväll, nya tag imorgon! Livet var lättare förr. Och billigare.

Inga kommentarer: