söndag 6 april 2014

Prat om pengar

En hel del av mina funderingar inför mitt dubbla boende handlar förstås om ekonomi. Det gäller liksom att få drömmen att fungera i praktiken också ... Därför har jag räknat ganska noga på hur mycket pengar jag behöver, och hur jag ska få ihop dem.

Jag har en ungefärlig veckobudget på 150 euro, som ska räcka till allt utom hyra och flygresorna hit och hem. Förra året gick det (nästan) ihop sig. Om jag inte köpt en vacker ring och en rolig väggklocka, så ... Det där var sista veckan på våren, och jag hade tittat lystet i hantverksaffären sedan jag kom hit.
Budgeten sprack lite på hösten också - mest för att jag stannade någon extra hotellnatt i Thessaloniki när jag var på min lilla rundresa på grekiska fastlandet.
Inför det här året har jag tänkt att jag nog kommer undan lite billigare eftersom jag har det mesta jag behöver härnere. Mattallrikar och en visp, saknar jag däremot förfärligt! Jag hittar inga tallrikar som jag gillar, och grekiska vispar ser mycket konstiga ut. De måste ha en helt annan vispteknik?

Men jag lärde mig i alla fall att det är ungefär den summan jag behöver här nere, för att kunna leva ganska gott. En del tar jag förstås från vardagsbudgeten därhemma - mat och förbrukningsvaror behöver jag ju där också. Och så letar jag ju gratissaker som kan bidra :).

Veckans gratis är ett presentkort på 100 kr från ett panelundersökningsföretag och ett paket med kamomillte (som mamma snällt hämtar ut åt mig hemma i Sverige).




Inga kommentarer: