torsdag 10 april 2014

Årets äventyr akt 1

Förra årets kontraktsskrivande för lägenheten var en nästan oändlig process, innehållande allehanda komplikationer :). Jag minns inte nu hur lång tid det tog - men enkelt var det inte! Jag vet helt säkert att mitt pass var på Stora Grannön för uppvisande vid ett tillfälle utan mig, och ett tillfälle med mig. Lika säkert är att det medförde promenader mellan olika kontor och en hel del ljudligt stämplande. Och för min del: underskrifter av allehanda papper jag inte förstod ett ord av eftersom de var på grekiska. Och en hel del försäkringar om att det inte var några problem ... Och i ärlighetens namn ska sägas att det faktiskt inte blev några problem heller.

Tidigare i kväll kom Dimitris, en av sönerna till Familjen Hyresvärd (och bror till Panagiotis) upp för trappan med en hel bunt papper i handen. Han ville skriva kontrakt. Ett tresidigt, med alla tänkbara paragrafer om allt. Och lite till. Det var ett liknande kontrakt jag skrev på för förra lägenheten, men den här gången satte vi oss vid mitt köksbord och fyllde i det hela. Eller - en del ... Datum för hyresperioden kunde vi inte fylla i, det gäller från den dagen det lämnas in till myndigheterna/skatteverket. Och så var det ju inte Dimitris som skulle skriva under som hyresvärd, det var hans pappa :). Men det skulle Pappa Hyresvärd göra se'n.

Men vi gick (ganska) noggrant igenom alla paragraferna. Nämnas kan att Dimitris inte är den som talar bäst engelska i familjen, det gör Panagiotis. Och formuleringarna var troligen lika konstiga som svenska juridiska paper kan vara, så han fick ringa ett par gånger och få hjälp av de andra i familjen.

Men nu har åtminstone jag skrivit under hyreskontraktet. I 3 exemplar. Varsitt, förstås, och ett till skatteverket. Jag frågade faktiskt om jag behövde visa upp mig på en eller annan myndighet med mitt pass, men det trodde han inte ...

Jag återkommer med akt 2 när den inträffar.

Inga kommentarer: