söndag 13 april 2014

Lyxig söndagseftermiddag

Jämfört med den svenska delen av det här svensk-grekiska livet, så ... Jag sitter nere vid stranden med eftermiddagskaffet (jo, jag tog ut datorn på promenad igen) och lyssnar på vågorna. Vinkar till bekanta som passerar och bara sitter, njutningsfullt. Jag har placerat mig på Giannis strandbar, alltså förra årets hyresvärd.

Många ställen - både barer och tavernor - har öppnat nu i helgen. Den grekiska påskveckan började så smått i fredags och många greker är lediga och åker till sina sommarhus/lägenheter.

I morgon, måndag, börjar "Megali Evdomada" - den Stora Veckan. Veckans dagar kommer att heta Stora måndagen, Stora tisdagen osv. Påsken är den största högtiden här, och jag tror att varje dag den kommande veckan har sina speciella ceremonier. Jag ska försöka hänga med :) Det är väldigt intressant att sätta sig in i en helt annan kultur och andra religiösa seder!

Jag stannar nog här i eftermiddag med min virkning ...

Inga kommentarer: