lördag 26 april 2014

Grekiskt barndop

Det var dagens stora händelse! Förutom att jag är riktigt varm för första gången på länge, förstås ... Solen har gassat här nere i min vrå av Skåne, och det blev 22 grader varmt. Härligt!

Jag var bjuden på barndop idag, ett grekiskt sådant. Det var min fd lärarinna i grekiska och hennes man som döpte sin son i den serbisk-ortodoxa kyrkan i Stora Grannstaden. Det var en riktigt fin upplevelse i en väldigt vacker kyrka, och det var så roligt att få vara med och dela den stunden med dem. Jag träffade förstås också hennes föräldrar som rest hit från Grekland - även de är vänner till mig. Jätteroligt!
Intressant nog hölls det ortodoxa dopet på svenska - vilket innebar att jag kunde förstå den timslånga ceremonin för första gången. Prästen förklarade delar i förväg - det var till stor hjälp. Det fanns en gudmor, som höll pojken genom hela ceremonin, medan föräldrarna stod intill. Där stod också en yngre man (det ska vara någon ung) med det stora, dekorerade dopljuset i handen. Gudmor fick föra pojkens talan, eftersom han är för liten för att kunna det själv. Genom henne fick han avsvärja sig djävulen och 3 gånger bekräfta att han är troende.

Sedan kläddes han av och prästen tecknade kors med välsignad olja i ansiktet, bröstet, ryggen och fötterna. Därefter doppades han ner i det stora dopkärlet, som fyllts med vatten och där även den välsignade oljan hällts i. Först då blev han ledsen - han var lugn och ganska nöjd ända fram till dess. Han fick komma upp och sveptes i handdukar. Handduken närmast honom, som sög upp det mesta av oljevattnet, ska sparas. Det var viktigt. Nu minns jag inte specifikt varför, men det vill jag förstås ta reda på :). Prästen klippte av några hårstrån - dopet ska vara den första gången barnen får håret klippt Ceremonin avslutades med att prästen med sitt rökelsekar, gudmor med pojken, och till sist föräldrarna gick tre varv runt dopkaret.

Gudmor fick sina plikter förklarade för sig: det är hennes uppgift att vaka över honom och att hjälpa föräldrarna. Hon har rättighet att gripa in för pojkens bästa, och även en skyldighet att göra så. Hennes röst väger tyngre än föräldrarnas. Hon kan ha åsikter runt hur föräldrarna gör, men de har inte rätt att ha åsikter om henne.

Efter dopet minglade vi en stund i solen, med rosa champagne och cupcakes. Som traditionen bjuder fick alla gästerna förstås de små presenterna - "boubouniéres" som minne med sig hem. Det är små dekorerade påsar med mandelkarameller, runt påsen fanns ett enkelt halsband knutet med ett silverhänge i form av "ögat", som ska skydda mot det onda ögat, ondskan. Vi fick även en liten burk grekisk honung, med en liten vacker sked. Längst upp på skeden fanns pojkens initial.


Inga kommentarer: