söndag 6 april 2014

Jag tyckte väl att det luktade bränt ...

Och nej, det var inte min middag :).


Istället var det en sorts ogräsrensning som pågick på en av tomterna ner mot havet. Rensning medelst eldning. Det här var igår eftermiddag, och det kändes inte som om det var den bästa av dagar att elda. Det blåste rätt bra, och jag var glad att jag inte valde att flytta in i en lägenhet i hus nr 2 till vänster på bilden ... det fanns nämligen en ledig lägenhet ledig där också, dessutom större än denna. Men det var enklare att koppla internet till den här lägenheten, eftersom det redan finns en telefonlinje in hit.

Jag var också glad att jag inte nyss hängt ut tvätten :).

Idag, på min dagliga runda, såg jag att det pågår ogräsrensning över hela byn. Inget eldande dock, mest albanska gästarbetare som sliter i sitt anletes svett. Med en cigarrett i mungipan, förstås.

Förra året minns jag att Ö-styrelsen satte upp kraftigt formulerade lappar på telefonstolparna runtom på ön, där man hotade med kraftiga böter för den som inte rensat på sin tomt OCH runtom tomten före 1:a maj. Jag misstänker att allt ogräs-rensandet har med detta att göra - man vill minska brandrisken med allt torrt gräs. Jag får hålla utkik efter årets lappar!


Inga kommentarer: