måndag 14 april 2014

Blommor och blader

Efter lunch cyklade jag bort till affären i Stora Grannbyn för att köpa jord. 2 tio-literspåsar och en stor plastkruka packade jag ner i cykelkorgen och tog med mig hem. Lätt som en plätt, faktiskt. Utom uppförsbacken in i Grannbyn - den tar all min luft. (jag måste absolut cykla mera i backarna här ...) Men hem var det nerförsbacke större delen av vägen :).

Blomman jag köpte på Grannön när jag nyss anlänt, den planterade jag nu om i den nya, större, krukan. I den gamla planterade jag en rödaktig suckulent - den fick jag igår från Engelskans trädgård.

Två överblivna vanliga plastkrukor hade jag kvar från förra året (den som spar den har), och i dem planterade jag skott av ampelliljor - de där grön/vitrandiga. De växer utomhus här året runt - jag blir helt fascinerad! Jag fick ställa dem på en plastpåse så länge tills jag hittat några plastfat. Jag ställde dem på havsbalkongen, jag tänker mig att de ska få bo där.

Nu har jag mörklila skott av "vandrande jude" kvar att plantera, och ytterligare en ampellilja. Och så ska jag hämta lite aloe vera-sticklingar också. De tål vad som helst, och är dessutom väldigt bra att ha till småsår  - rena apoteket! De där mörklila kommer att göra sig snyggt mot husväggen när de växt till sig ...

Det känns mycket mera som "hemma" redan, med blommorna! Några kryddväxter till kanske det blir om jag inte kan hejda mig :). Doftar gott och är perfekta till maten.

Inga kommentarer: