onsdag 2 april 2014

Egentligen ville jag ju berätta ...

Redan kvart i 8 i morse väcktes jag av rejäla släggslag. Visserligen snett över på andra sidan gatan - men mitt hus vibrerade näästan av slagen. Grekiska män har minsann kraft i armarna! Efter en stund insåg jag att det var lönlöst att försöka somna om och klev muttrande upp ur sängen. Medan morgonkaffet kokte slängde jag en blick ut genom köksfönstret för kolla läget - då körde precis en betongblandar-bil fram:


Den har sedan stått här större delen av dagen, förutom när den har hämtat mera betong, och den har väsnats oavbrutet! Tillsammans med lite tryckluftsverktyg och släggslag och grekiskt hojtande. 5 män har tillsammans gjutit en mur runt hela tomten OCH de har dessutom städat upp efter sig!
Och så alla bilar och mopeder som hade tänkt köra just här, förstås :).

Som om detta inte var nog började det mullra på min sida gatan också, med tunga dunsar. Nu vibrerade hela huset. Då fick jag förstås kika ut igen (jag hade nästan druckit kaffet ...). Nu var det en grävmaskin som samlade ihop delarna av de två stora fikonträden som min hyresvärd fällde igår. Och grävde upp stubbarna. Och grävde upp en låg mur, som gick från huset kanske 10 meter neråt mot nästa hus.






Det tog också en stor del av dagen. Att betongbilen stod parkerad precis där grävmaskinen ville köra ut hjälpte inte till ett dugg. Så då gick grävmaskinisten bort på caféet en stund.
(nu var det en bra målchans igen, men tyvärr miss, hörde jag förresten, Annars verkar andra halvlek rätt så lugn hittills)
Jag tror att han gav upp till slut och körde hem, men han kom tillbaka när betongbilen gav sig iväg. Då hade han med sig en stor lastbil, där han dumpade all bråten efter träd och mur. Det dunsade också en del, kan jag säga ...

Och så ringde Barnbarnstjejen och gjorde mig glad. Det kostade mig 20 kr i telefonkostnad, men det var det värt :)


Inga kommentarer: