måndag 21 april 2014

Citronträdet


Nu har jag lärt mig något nytt igen :). Jag skrev häromdagen att citronträdet är det enda träd som blommar och bär frukt samtidigt. Inte nog med det - nu har jag upptäckt att det blommar, bär mogen frukt och bär nästa års frukt, på en gång! Se själv. Till höger finns det även en grön citron - den mognar inte förrän till nästa år. De rosa knopparna är blomman. Visst är det vackert?

Det här är grannens träd. Väl inhägnat, men jag såg ändå en annan granne häromdagen (vid lunchtid) raskt stega ut ur sitt hus, bort till gallret som han böjde upp så att han fick in sin hand, plockade sig en citron och återvände till matlagningen ... Jag skulle inte våga! Och hade jag försökt hade jag säkert blivit ertappad. Och det hade spridit sig över hela byn.

Inga kommentarer: