söndag 29 april 2018

Utflykt nr 1

Imorgon ska jag äntligen bege mig in till Stora Hamnstaden för att storshoppa. "Stor" i bemärkelsen stora saker, alltså. Jag tar cykeln bort till Stora Grannbyn, så jag har lite bärhjälp när jag kommer tillbaka - bilfärjan, som lägger till i min by, går inte på måndagar ännu. Jag tar med mig min kabinväska som dels rymmer hur mycket som helst, dels har den hjul!

Jag har en lista :). Absolut viktigast är stolsdynor till mina balkongstolar, viktigast och (förhoppningsvis) störst. Nya solcellslampor, en liten hylla till grytskåpet, mera myggnät, förlängningssladd. Och till det en hög med småsaker, absolut bra att ha :). Och en kamerasladd hoppas jag hitta förstås. Det känns lite som: "ett kungarike för en kamerasladd!"

Jag ska inom IKEA också, för att köpa rökt lax, som jag tror är billigare där. Och så kan jag känna mig lite extra svensk en stund. Jag har lovat mamma att kolla in menyn i restaurangen - hon vill veta om den är likadan som IKEA hemmavid.

Så någon motionspromenad blir det inte imorgon, men jag misstänker att jag kommer att vandra både långt och länge ...

Inte förrän igår insåg jag att det är Valborgsmäss i morgon, och dag före röd dag. Så jag kollade - en del affärer stänger tidigare, men de stora varuhusen jag ska till har öppet som vanligt.

På tisdag däremot - då är det 1 maj och arbetarnas dag. Här i Grekland protesteras det tydligen stort, och det är alltid strejk på 1 maj! Det har jag inte upptäckt förrän nu, på 6:e deltidsåret här. Om jag förstod rätt så är det generalstrejk, men åtminstone kommer all båttrafik att ligga nere. Tur jag inte planerade att åka på tisdag!

Då har jag förresten inte tid  - det är ju Sonens födelsedag :). Jag kommer att vara upptagen med att sjunga och hurra, hela da'n, förstås ;).

Eftersom dagens rubrik är numrerad, kan man väl tänka sig att det kommer en Utflykt nr 2? Ja, det gör det. Men det får ni vara nyfikna på ett tag till!

Inga kommentarer: