söndag 15 april 2018

Morgonpromenad i en stilla by


Av ett rent misstag vaknade jag redan vid kvart i 8 idag och bestämde mig för att gå en tur runt byn innan jag stannade för att köpa färskt bröd hos bagaren. Det var redan 20 grader, vindstilla och ganska disigt. Kameran fick följa med, jag tänkte mig förstås ner till kajen för att se vad bilfärjan ställde till med i fredags eftermiddag.

En helt ljuvlig söndagsmorgon- i en knappt vaken by. Kyrkan kallade ett par gånger till morgongudtjänsten och några små fiskebåtar puttrade  en bit ut i vattnet. När det är så här stilla, när även havet ligger alldeles stilla, då färdas ljuden långt. Det var så vackert! Några kobbar och skär såg ut som om de låg och flöt i diset.

Kajen, ja. Jag mindes senare igår kväll att ambulansen inte bara passerade här nere, den stannade till vid apoteket och föraren sprang in dit. Det var nog därför jag tänkte att någon blivit sjuk och skulle transporteras till doktor/sjukhus, för att de skulle ha medicin med sig? Möjligen var det faktiskt medicin och/eller förbandsmaterial de skulle hämta upp, men det kan också ha varit apotekaren de ville ha med sig. Han är öns mest kunnige sjukvårdare.  Som ung började han läsa till läkare, men fick sluta pga ekonomiska skäl. Då återvände han till Smulan och öppnade/tog över apoteket istället. Och där finns han ännu.


Kajen hade inte rasat ihop någonstans, som jag befarade. Men några rejäla sprickor har det blivit i betongen.

 Den behöver helt säkert lagas! Kan undras om det sätter fart på beslutet om att bygga en helt ny, 30 m lång betongkaj som jag hörde glunkas om i fjol?

Idén med den nya kajen sades handla om att byn skulle kunna locka till sig större båtar och färjor. Vi får väl se ...

Jag misstänker att både reparation och nybygge kommer att dröja. Någon emot?

Det blev nog inte så stora skador på båten, jag fick höra i dag att den är i trafik igen.
             

Inga kommentarer: