lördag 14 april 2018

Underbara dagar ...

Tänk er den finaste av finaste svensk sommardag. Soligt, varmt, en ljummen liten vind... Ändå med en friskhet i luften.

Så har jag det just nu, igår och idag är/har vädret varit helt underbart. 22 grader på norrsidan redan kl 10.April och oktober är de absolut bästa månaderna i Grekland. I april badar jag inte, dock - men jag är säker på att både Körkompis och Kollega glatt skulle kasta sig i det blå vattnet för en liten simtur!

Bara att sitta ute på balkongen (någon av dem) med frukost, lunch och kvällsmat och känna solen värma - det är vardagslyx, det. Att ha två balkonger att välja mellan, det är också lyx ;).

Middagen igår bestod av ugnsstekt lax på spenatbädd, kryddad med bara salt, peppar och olivolja. Med ris till. Det godaste på länge!

I går var det kyrkans namnsdag i Stora Grannbyn. Stora festligheter, med helgrillat lamm och helgrillad gris, levande musik och båtar som pilade fram och tillbaka mellan Stora Grannön och Smulan. En god anledning till att festa, tycker man även där borta. För första gången på ganska många år var jag inte där, dels för att jag brukar gå dit tillsammans med Engelskan och hennes man, dels för att det kändes som alldeles för mycket kött, andra gången på en vecka. Så det gjorde inte så mycket att jag gick miste om tilldragelsen.

Musiken, däremot, den gick jag inte miste om. Den hördes stundtals ända hit :). Och alla båtarna kunde jag ju se.

Kvällen, den ljumma, tillbringade jag i kökssoffan med virkning och en otroligt dålig TV-serie jag tagit med mig på dvd. "Hart of Dixie" (ska stavas så) rekommenderas inte. Jag förstår varför den såldes ut till fyndpris. Nåja, ett par grytlappar blev det i alla fall.

Idag strövade jag ner mot torget och stranden till och slog mig ner på en av strandbarerna några timmar, med en kopp kaffe och en begynnande grytlapp. Där satt jag och tittade på folklivet - en ytterst trevlig sysselsättning :) Bl a passerade grannen undertill och berättade att han varit på opera i går kväll inne i Stora Staden. Det var Mozarts Trollflöjten. Jag blev lite smått avundsjuk - jag gillar Mozart! Men jag lade idén som sådan på hög för framtida äventyr :).

Inga kommentarer: