tisdag 24 april 2018

Dyra mejeriprodukter

Mycket av maten här i Grekland är billigare än hemma. Det gäller inte mejerivarorna! För en svensk är de otroligt dyra.

Jag köpte en paket Lurpak idag, ungefär som vårt Bregott. Kanske inte det bästa exemplet eftersom det importeras från Danmark, av Arla Grekland (!) - men det kostade 3.65 euro, c:a 37 kr. Hemma får jag ekologisk Bregott för halva det priset ...

För några dagar sedan köpte jag inhemsk vispgrädde - 4 dl för 4.40 euro, c:a 48 kr. Då var den ändå billigare per dl än om jag köpt 2 dl paket! Av någon anledning är den värmebehandlad för lång hållbarhet, och mycket tjockare än vad vår är. Och smakar annorlunda också. En halvliter mjölk kostar nästan 12 kronor, 1 liter c:a 23 kr. Grekisk yoghurt är också väldigt dyr - runt 35 kr för 3 bägare om 2 dl.

Köttet känns också dyrt här, fast det kanske har mer med förväntningarna att göra. Det ligger på ungefär samma nivå som i Sverige, fläskköttet är dock dyrare än hemma.

Som tur är gillar jag ju grönsaker :). Nästan det enda som är billigare här, bra mycket billigare! Frukten ligger också lägre i pris än hemma, för det mesta. De senaste veckorna har jag t ex frossat i jordgubbar för mellan 20 och 26 kr litern. Importerade äpplen har legat runt 25 kr/kg. Nu har jag börjat vänta på vattenmelonerna från Peloponessos - de bästa som finns.

En stor skillnad är förstås att jag kan köpa det mesta i lösvikt. Jag handlar kött hos slaktaren som styckar det jag vill ha, grönsakerna är oftast till att plocka själv(även om jag börjat se förpackade morötter och svamp det sista året, trist!).

En nyhet i affärerna för i år är att de ska ta betalt för plastkassarna, liksom hemma. 4 cent kostar en kasse, knappt 50 öre. Detta för att försöka minska åtgången av plast, förstås. I min lilla kvartersbutik menar man att det är en för låg summa för att göra någon egentlig skillnad och dessutom besvärlig att hantera. Det är det där med växel, förstås. Det kräver stora mängder av de minsta mynten. Nej, höj summan rejält, tycker paret som äger butiken - men så är de också miljö- och ekologi-nördar liksom jag är. Vilken tur jag har!

Inga kommentarer: