torsdag 19 april 2018

Strejker, strejker, strejker ...

Sjömännens strejk som pågått i två dagar skulle förlängas över fredagen, fick jag höra i morse.

Nu ikväll läser jag mig till att efter ett fackligt möte i eftermiddags har man beslutat att återgå till arbetet, och båtarna kan börja gå igen, från imorgon bitti. Det är ju trevligt :).

På väg hem från min eftermiddagspromenad gick jag inom bageriet för att köpa bröd. Där hittade jag vår biljettförsäljare, nersjunken i en stol i godan ro. Och småpratande med bagarsonen, båda ivrigt bolmande på cigarretter. Inte många biljetter som säljs när båtarna inte går!

Vidare i tidningsläsandet - det ska bli busstrejk i Aten, inklusive Pireus, på onsdag, och busstrejk och tåg/tunnelbanestrejk på torsdag. Det är olika bussbolag, därför blir det olika dagar.

Minns ni att jag tidigare har berättat att man inte ska planera att resa i Grekland på onsdagar? Det är den mest vanliga strejkdagen. Körkompisen kom ju hit och hälsade på för några år sedan - hon kom inte längre än till Pireus den onsdagen - båtstrejk, förstås!

För övrigt kan meddelas att årets första mygga smitit in här ikväll. Den ska döden dö innan jag går och lägger mig, det är då helt säkert!

Inga kommentarer: