torsdag 5 april 2018

En långsam förmiddagspromenad

Idag var det svensk högsommar under min grekiska förmiddag. Varmt, soligt, bara en liten behaglig vind. Ren njutning, med andra ord.

Jag bestämde mig för en liten bypromenad, och började den med att gå upp till Stora Hotellet (som är stängt ett tag till) för att hälsa på M och hennes två flickor Lilla A och Lilla E. Jag hade köpt varsitt hårband till flickorna som påskpresent - de blev uppskattade :). Jag uppskattade absolut både pratstunden och kaffet - och de goda, hembakta, traditionella påsk-småkakorna som jag blev bjuden på.

På väg ut efter en timmes lekande och pratande mötte jag familjens mormor, som arbetade i grönsakslandet bakom Hotellet. Lite småprat på grekiska - och sedan fick jag en hel kasse full med nyplockad sallad, purjolök och bondbönor (tror jag). Bra tillskott till matförrådet - och vansinnigt gott!

Jag blir lika förvånad varje år - redan nu är det dags att skörda det mesta av det vi skördar i juli/augusti, Lök, bönor, sallad, spenat, rödbetor ...

På vägen ner för den branta backen mot hamnen blev jag hejdad och kindpussad på av vår försäljare av båtbiljetter. Och ytterst välkomnad tillbaka.

Nästa stopp blev den lilla butiken intill Pannkaks-tavernan. Den drivs av mamman i min förra Hyresvärdsfamilj, och öppnade nu i veckan för säsongen. En liten turistshop med mycket inläggningar och sötsaker, tillsammans med lite turistiga keramik-saker. Åt det gulligulliga hållet. Sötsaker även i keramikform, kan man säga. Där höll hon på att baka de traditionella påsk-småkakorna så att doften spred sig ända ut på gatan :). Jag fick genast en liten kaka i handen, fortfarande varm! Mmm, så gott.

Som sagt - en väldigt långsam bypromenad. Jag gick bara in till grannen härnäst, Pankakstavernan. En liten pratstund till, med de båda systrarna som driver stället tillsammans med sin mamma. De blev ju båda mammor till varsin dotter med någon veckas mellanrum i höstas (var det väl, eller i somras?), så det var mycket att förhöra sig om :). Ö-prästen var också där och undrade nyfiket var jag kom ifrån? Holland? Nej, jag kommer från Sverige. Oh - Ingrid Bergman! svarade han raskt. Han är väldigt intresserad av film, och väldigt kunnig. Han är dessutom en fin pianospelare.

Nåväl, innan jag fortsatte bokade jag mig en plats vid påskabordet på söndag. Det blir säkert trevligt och gott, även om det inte är riktigt detsamma som den traditionella påskbuffén med lammgrillning hemma i trädgården hos Engelskan och hennes man. Men de kommer inte till Smulan förrän om några veckor, eftersom påsken är så tidig i är.

Sedan stannade jag inte så mycket mera, mer än att jag köpte mig en flaska Martini nere vid torget, och stannade vid Bokbytarnas Strandbar, Sjösidan, för att heja lite på ägarna där. De, som så många andra, håller på att rusta och fräscha upp inför säsongen. Där ska de bygga något nytt, höga "ramar" av runda trä -"mittemellan-pinne-och-stock". Jag förstod inte förklaringen, mer än att det ska bli "exotiskt" (direktcitat). Vi får väl se :)

Väl hemma igen åt jag en härlig lunch på kycklingrester, purjolök och sallad.

För att vara en väldigt liten by på en väldigt liten Smula tar det förskräckligt lång tid att ta sig runt ;)!

Inga kommentarer: