måndag 23 april 2018

Ag. Georgios dag

                                                               St Georg:s flagga

Idag har helgonet S:t Georg namnsdag, Agios Georgios på grekiska. Den lilla engelska kolonin här brukar traditionellt fira denna dag med att hyra en vattentaxi över till den lilla  halvön i väst, där en av byarna, och kyrkan där, är namngivna efter helgonet. Eftersom namnsdagar firas mera här än vad födelsedagar, så är det stort firande däröver :).

Förra året blev man dock missnöjda med den enda tavernan som hade öppet, och därför ville man inte åka dit i år. Missnöjet rörde nog främst att de enda lediga borden fanns i solen, och det blev ganska (mycket) varmt att sitta där i flera timmar. Maten var väldigt god, och eftersom ölen gick åt närmast hinkvis kan det inte varit fel på den heller :). Jag var också där, jag gick en lång promenad innan lunchen och hade en riktigt trevlig dag. Trots den där solen som sken på oss ;).

                                 (kameran hade ändrat inställning, så bilden blev lite konstig)

I år skulle man alltså inte dit. Men firandet ville man inte avstå ifrån ... Så. engelska kolonins stamlokus, Pannkaksstället, ställde upp och grillade en spädgris på spett. Tillsammans med en massa smårätter blev det en rejäl middag/lunch, som nog varar ännu! Jag begav mig hemåt vid halv 6-tiden, inte som den första - men de flesta satt kvar med sitt vin och sina öl. Mätt och belåten, minst sagt. Det lär bara bli ett äpple och kanske en kopp te ikväll. Något mera får inte plats!

                                               Bordet INNAN all maten dukades upp!

Vi har fint och soligt väder nu. Jag ser ganska många som solar nere på stranden, och en och annan badar utan att skrika högt när de går i. Jag avvaktar ...

Jag passerade Stora Hotellet på min förmiddagspromenad idag. Där hittade jag Hotellägaren, c:a 76 år, gående uppe på en mur och dragande på en högtryckstvätt. HotellägarSonen tvättade plastväggarna medelst vattenhink och sopborste uppe på tavernan och en gästarbetare målade vattenrännan runt poolen. Själva poolen är fortfarande smutsig och tom, men jag tror att de kommer att öppna till nästa helg. Då är vattnet iskallt, påfylld med kranvatten som poolen är. Men en vecka till, då solen har värmt en gnutta, då kan det börja bli dags för simturer igen :).

Inga kommentarer: