torsdag 12 april 2018

Pyssel och motion

I går morse startade jag dagen med tydliga mål :). (de brukar inte vara så länge ...)

Jag skulle vårstäda färdigt, dvs putsa all de små rutorna i ytterdörren och sätta upp myggnätet framför ytterdörren. Det har inte kommit några myggor än, men när de väl kläcks kommer det ju triljoner! Så jag vill vara förberedd. Jag hatar myggbett!

Jag skulle också släpa upp min stackars ledsna cykel från källaren (apothíki) där den stått övergiven sedan i höstas. Full med röd Sahara-sand, några insekter ( däribland en brun gräshoppa, 7-8 cm lång som bosatt sig vid pedalnavet, hu!) och med absolut ingen luft alls i däcken.
  
 
 
Jag började med att tvätta av den all sanden (när den väl var uppsläpad, alltså) och då såg den genast gladare ut. Nästa steg var att dra bort den till cykel- och alla de slags motorfordonsreparatören bredvid bageriet. För pumpning medelst högtryck. Pumpa för hand - då hade jag nog stått där nere ännu. Min handpump är bara till för nödsituationer.
  
                                                     (observera däcken)
Jag trodde nog att jag skulle bli tvungen att köpa nya slangar, eftersom den stått "på sock" så länge. Jag hade tur! Den blev pumpad och all luften är kvar även idag :).

Så tog jag vårens premiärtur på cykel - längs Strandvägen bort till Stora Grannbyn, där jag tog första backen upp (kortast och minst brant) och sedan cyklade tillbaka längs Mellanvägen. 20 minuter, och naturligtvis var jag andfådd när jag kom hem ...

Ytterdörren blev putsad redan innan cykelstädandet, och jag plockade glatt fram myggnätet och började mäta runt dörren. Och mätte lite till. Jag visste att det jag köpte skulle vara lite för långt, men det var det närmaste jag kunde komma i bredd och höjd.

Det går säkert att få till det efter lite huvudbry som jag inte hade lust med igår - bekymret är att det sitter en luftkonditioneringsapparat ovanför ytterdörren och är i vägen för de där 12 centimeterna som behöver upp ovanför dörren. Klippa av går ju, men då går jag miste om stadkanterna och nätet kommer att gå sönder väldigt snabbt.

Det där får ligga till sig lite :).

Jag gick ner med en tvätt lakan till J istället, som har hängt på tork över natten. Lakanen, inte J!

Inga kommentarer: