måndag 16 april 2018

By-nytt

"Min" dvärguggla är tillbaka :)! Den hoar lite ljust varendaste kväll, med början i tisdags. Tror jag. Jag har lyssnat efter den tidigare utan att kunna höra den. Möjligen har det lilla hoandet dränkts i påfågelskriken.

Apropå det, engelska bekanta som sedan i fjol hyr ett hus uppe i bergsbyn året runt, de berättade att i somras hade de åtminstone 26 påfåglar inne på sin tomt! Inklusive ganska små påfågelkycklingar (om de nu kallas så). En annan engelska berättade samtidigt att det var den där ...... (gissa själv) metalltillverkaren som tog hit dem för många år sedan och sedan struntat i dem, och låtit dem föröka sig så mycket de vill. Ingen i byn jagar dem, eftersom man tror att de tillhör någon. Obs! Hörsägen ;). Av en mycket irriterad engelska.


Barnfamiljen snett över gatan, i det nybyggda huset jag följde medan det byggdes, verkar ha flyttat in i hela huset nu. Förra året, när de flyttade in, bodde de bara i källaren, så möjligen var det inte helt färdigt då. Men nu lyser det i hela huset om kvällarna, det känns trevligt med lite sällskap.

Och under över alla under: den otroligt nerslitna fotbollsplanen, med före detta konstgräs, har renoverats under vintern. Den var rent livsfarlig de senaste åren, med betongen runt sidorna helt fri, då all skyddsstoppning trillat bort. Nu är planen helt ny, nya gröna skyddsmattor har satts upp runt hela planen, nya fina mål och till och med avbytarkurer för lagen. Så himla roligt att se!

Den gamla planen var så förbrukad att jag hade funderat en del på att prata med borgmästaren, alternativt att starta en insamling! Och jag är ju egentligen inte så intresserad av fotboll ... Förutom när Unga Damen spelar, förstås :)

Och spelar gör hon just nu, det är seriepremiär!

Inga kommentarer: