onsdag 18 april 2018

En typisk onsdag i Grekland

En rubrik full av ironi, för undvikande av missförstånd.

Det är strejk idag - den traditionella strejkdagen verkar vara en onsdag. Just idag handlar det "bara" om en båtstrejk. Sjömansfacket lägger ner sitt arbete i protest mot att en minister godkänt en lägre bemanning på skepp. Det ska vara en 24-timmars-strejk, från kl  6 imorse till kl 18 i morgon. Något förvirrande ...

Jag är lite sugen på att åka in till Stora Hamnstaden för lite shopping, men det får kanske skjutas upp till nästa vecka. Kanhända lägger jag dagens promenad bort till biljettkioskerna för att höra hur det ser ut inför imorgon. En fredag vill jag helst inte åka - mer folk överallt!

Flottan passar på att öva idag, så Smulan har hoppat till några gånger (en av gångerna var nog nära en halvmeter!) då det skjutits med kanoner(?). Troligen är inte flottans män fackanslutna, annars skulle väl deras verksamhet också ha legat nere ... (ironi igen, jag måtte vara på det humöret idag)

En svagt god nyhet idag är att arbetslösheten har sjunkit en aning här i Grekland. Från 20,8% till 20,6%. Det låter inte som så mycket, men vad jag förstår är det ett trendbrott, och det är ju positivt i sig. Jämförelsevis tror jag att den svenska arbetslösheten ligger runt 6%. Det är skillnad, det! Sagt helt utan ironi.

Tillägg 19.00
Smulan och jag hoppar ännu högt med ojämna mellanrum, när flottan skjuter tunga skott. Påfåglarna uppskattar inte alls detta spektakel, de blir rent nervösa ...

Inga kommentarer: