lördag 7 april 2018

Jag läser och jag läser ...

Eftersom grytlappsbeställningarna sinat helt och hållet här i år, så har jag mycket mera tid att läsa. Så det gör jag!


Nu har jag precis läst ut den sista boken i Sara Lövestams kriminalserie om Kouplan, En papperslös flykting från Iran som börjar arbeta som privatdetektiv. En mycket speciell privatdetektiv, minst sagt.

De två första böckerna i serien, "Sanning med modifikation" och "Önska kostar ingenting" läste jag redan i höstas, och nu hade jag med mig den tredje delen, "Luften är fri".

De här böckerna är det absolut bästa jag har läst på länge! Välskrivna, trovärdiga, de har intressanta personer och livsöden, ett driv i berättandet som gör böckerna svåra att släppa ... Och så mycket jag också lärt mig om de papperslösas situation. Och vad jag vill hjälpa till. Jag förstår det komplicerade, men det är helt enkelt inte rätt att människor ska ha det så här. Sara Lövestam vet vad hon pratar om - hon har arbetat med flyktingar och som SFI-lärare.

Jag hann knappt sluta läsa del 3 innan jag kastade mig över surfplattan för att låna del 4 från biblioteket hemma i Sverige. Nu är den slut. Attans, jag vill ha mer!

Till min glädje har jag upptäckt att hon skrivit flera romaner innan böckerna om Kouplan. Hon har dessutom skrivit ett par böcker om grammatik - Grejen med verb och Grejen med substantiv. Den ena har jag, och gillar den skarpt, den också.

5 grekiska flaggor till serien om Kouplan!

(bilden från Piratförlaget)

Inga kommentarer: