söndag 1 april 2018

Glad påsk där hemma!

I Sverige, och i större delen av Europa, är det ju påsk den här helgen. Här i Grekland väntar vi med påsk och uppståndelse och allt annat påsk-relaterat till nästa helg. De ortodoxa kyrkorna går efter den gregorianska kalendern till skillnad från den julianska. Ibland råkar påskhelgen sammanfalla, men oftast skiljer det sig åt.

Jag har fått flera glada påskhälsningar, både från Sverige och från England. Det har talats mycket om mat i hälsningarna :)!

Körkompisen och hennes man, t ex, de har till min ära ätit grekisk påsksoppa. Mamma har varit hos min kusin och ätit fullt påskabord, hon fick dessutom en del godsaker med sig hem ...

Jag har ätit helt vanlig mat, jag. Men jag har lite prinskorvar i frysen (inköpta där hemma) och jag har köpt rökt lax som är till nästa helg - min påskhelg. Fast någon påsksoppa blir det INTE, om jag kan undvika det! Den ska ju dessutom ätas mitt i natten, efter påskmässans slut.

Vädret har varit konstigt här idag. Riktigt varmt, det var betydligt varmare utomhus än inomhus redan i morse.Ca 20 grader har det varit, men så har det blåst alldeles förskräckligt. Det blev alldeles kvalmigt och obehagligt. Jag gissar att vindarna kommer nerifrån Sahara igen - det ligger en hel del sand på balkongerna igen, Mina nysopade balkonger!

Inga kommentarer: