torsdag 29 mars 2018

Rena duvslaget

Igår tillbringade jag större delen av dagen på Stora Grannön. Det var dags för storshopping inne på Kritikos, ungefär jämförbart med ICA hemma i Sverige. Med de trevliga skillnaderna att de säljer frukt och grönt i lösvikt och har en manuell köttdisk.

Vid frukt- och grönt-delen står det en äldre man och väger allt man plockar till sig, och sätter prislappar på. Det är verkligen trevligt :).

Vis av tidigare erfarenheter hade jag tänkt till ordentligt den här gången. Jag tog med mig handbagageväskan, som har rejäla hjul och ett bra handtag, bra för det tyngsta, En stor bag där lätta och skrymmande saker får plats och en bra kasse till. Det var bra tänkt - jag fyllde allihop. Grönsaker och frukt, fisk, kött (mest kyckling), hushållspapper, konserver, keso, havregryn, valnötter, ... I bageriet kompletterade jag med goda bröd.

Och i blomsteraffären hittade jag en fin pelargon och en liten basilika, båda till köksbalkongen.

(inga bilder i dag heller - jag har inte hittat kamerasladden så jag kan ladda över dem i datorn)

Väldigt nöjd med mig själv slog jag mig ner på en av hamnbarerna och åt lunch, Jag hade missat sista ö-båten tillbaka, så jag fick en hel del tid över innan bilfärjan skulle gå, och mysigare än så kan jag inte ha det :) Titta på båtar (glest ännu så länge) och passerande människor.

Om det nu beror på min bristande förmåga att läsa grekiska tidtabeller eller grekiska tidtabellers bristande aktualitet får jag väl låta vara osagt. Men det gick ingen bilfärja till Smulan igår. Så jag fick ännu en timme över att fördriva tillsammans med 1 handbagage, 1 stor bag, en rejäl kasse, en kasse med blommor och en handväska. Jag kände mig inte särskilt rörlig ...

Jag slog mig ner på en bänk i närheten och fortsatte mitt tittande på båtar och människor. Och duvor. Ganska många duvor. Efter en timmes betraktande av duvlivet kunde jag betydligt mera om just duvor än jag kunde tidigare. T ex att när en duva blir törstig och flyger till vattenkaret för att dricka - då blir nästan alla duvkompisarna  lika törstiga och ska också dricka. Några passar på att ta sig ett bad, när de ändå är där. Så de dejtar. Lite åt speed-dejtinghållet, skulle jag vilja säga. Duvhannar uppvaktar, om duvhonan inte är intresserad går de vidare till nästa.

Speciellt lade jag märke till en hanne. Han var ytterst enträgen i sitt uppvaktande. Det burrades upp runt halsen, det snurrades runt och sedan snurrades det runt på andra hållet. Tydliga försök till närmare kontakt gjordes - för den ena duvhonan efter den andra. Minsta skymt av något honliknande så var han där! Han gav sig till och med på att uppvakta den hona som redan accepterat sin kavaljer och låtit honom kliva upp på hennes rygg.

Trots alla dessa enträgna försök hade han ingen lycka alls med sig. Jag tror att han fått lite dåligt rykte bland duvhonorna.

Och jag kom hem till Smulan till slut, med sista svävaren för dagen.

Inga kommentarer: