tisdag 20 mars 2018

Elcykel?

Jag blir alltmer sugen på en elcykel - och ångrar mig lite att jag köpte en helt vanlig cykel för ett par år sedan när det var dags för en ny. Jag avskyr all denna blåst (läs:motvind) som är normaltillstånd här vid kusten, och skulle bli glad över att få lite hjälp med cyklandet.

Eftersom jag bytte bort bilen när jag började deltidsbo i Grekland (lägenhet i Grekland eller bil i Sverige? Hmm. Inte så svårt) är ju cykeln mitt transportmedel överallt i staden. Helt okej och ofta härligt under sommarhalvan av året - lite mindre okej under vintern. Men ändå absolut värt det! Det ska ju vara bra att hålla sig igång också, har jag hört ...

Så en elcykel skulle inte vara så dumt. Tekniken både för batterier och cjälva cykeln utvecklas och kostnaden sjunker. Förra året infördes också en elcykel-rabatt generellt. Man kan ansöka om att få ett bidrag på 25 % av kostnaden, vilket jag tycker är helt fantastiskt!. Det är en del av regeringens klimatarbete, för att fler ska kunna välja cykel istället för bil.

Idag hittade jag ett mycket attraktivt erbjudande i min mail. Jag brukar ju testa allt möjligt åt företaget Smartson, där jag får en vara som jag provar och sedan ger mitt omdöme om. Hittills har allt varit gratis. Det är många som anmäler intresse, så det är inte alltid jag blir utvald.

Erbjudandet idag var lite annorlunda - jag erbjuds att prova en elcykel och lämna mitt omdöme. Jag får köpa cykeln för 30 % av marknadspriset. Sedan kan jag också ansöka om det allmänna bidraget på 25 %. Min kostnad skulle bli ungefär 2 500 kr.

Jag funderade några timmar, men bestämde mig för att ansöka om att få köpa och testa en av de 200 cyklarna, av märket Lifebike. Nu får ja!g hoppas på att bli utvald.

I ett annat mail fick jag utbetalt 100 kr som presentkort från en av mina paneler - det var trevligt det också!

Inga kommentarer: