fredag 16 mars 2018

Theodor Kallifatides

Jag har sett en dokumentär ikväll, som handlade om författaren Theodor Kallifatides´liv. Han är greken som flyttade till Sverige på 60-talet, med 600 kr på fickan - pappans besparingar. Impulsen att flytta hit fick han när han såg filmen Smultronstället av Ingmar Bergman, en film som han blev alldeles tagen av. Han lärde sig svenska genom en Linguaphone-kurs, en svenskkurs på ABF och genom att läsa August Strindbergs böcker. Han tog sig in på universitetet, tog en kandidatexamen och började undervisa i filosofi

En jättefin berättelse om ett intressant människoöde. Med en turk-grekisk pappa och en grekisk mamma, med pappan aktiv inom partisanrörelsen under andra världskriget och senare i kommunistpartet var det omöjligt för honom att komma in på universitet i Grekland. Trots sin uppenbara begåvning och väl godkända prov blev han "nollad" i intagningen.

Jag kan absolut inte göra honom rättvisa med de här korta raderna, men titta på dokumentären! Den ser ut att gå i repris många gånger den närmast veckan. Vackra bilder från Grekland utlovas, liksom en liten inblick i Greklands nutida historia :).

Han avslutar med att säga: "Nu har jag inte fler chanser att ställa till det för mig. Jag har både en skola och en gata uppkallad efter mig - nu måste jag skärpa mig!"

Inga kommentarer: