söndag 8 april 2018

Paltkoma ...

Om nu en urskåning kan ha paltkoma - så har jag det!

Soligt och varmt , grillrök över byn, musik på hög volym lite varstans ifrån, några smällar från överblivna påsksmällare. Då vet jag helt säkert att det är Påskdag här på Smulan.

Vid halv 2 begav jag mig hemifrån i sakta mak, i värmen. För säkerhets skull klädd i lager på lager eftersom det var så kallt igår. På Pannkakstavernan satt redan ett litet engelskt gäng bänkade och jag var så välkommen att slå mig ner tillsammans med dem :). Det hade jag nästan räknat med ... Ett par amerikaner fick stå för det exotiska inslaget bland gästerna, sedan var det greker för resten av slanten.

Tvärs över gatan var två stora grillar igång, och det doftade redan gott därifrån. Det tog en timme till innan köttet var redo, men tro inte att vi satt hungriga!

(nu kommer jag att låta nästan som Astrid Lindgren när hon berättar om "det stora tabberaset i Lönnhult" när Emil bjöd alla fattighjonen på julbord)

Först fick vi hårdkokta röda ägg och en liten påskkaka. Behöver jag nämna att öl och vin och vatten redan fyllde bordet? Efter ihärdigt pickande med äggen (man slår ändarna mot varandra, den vars ände INTE spricker får tur resten av året) åt vi upp dem.

Då fick vi in sallad, fetaost, tsatsiki och bröd. Det höll oss sysselsatta tills grillen var färdig. Då kom huvudnumret - helgrillat lamm (katsíki), kokorétsi som är grillade lammtarmar som fyllts med leverbitar, lök och kryddor och kondosoúvli, grillade fläskbitar med grillad paprika och tomat. Ugnsstekta potatis, patates foúrno, samt mera vin, öl och vatten.

Grekisk traditionell musik spelades förstås på hög volym under tiden vi åt. Och åt. Och åt.

Som traditionen bjuder var det förstås dags för dans efter detta :). De båda systrarna dansuppvisade (förra året gjorde de detsamma, fast då höggravida!) och en liten pojke på 8-9 år dansade också solodans.

Vi drogs upp på dansgolvet, den ene efter den andre. Till och med engelsmannen som i vinter amputerat sitt ena ben och nu kör runt i en liten permobil blev uppbjuden att dansa :). Inklusive permobilen gick det alldeles utmärkt! Man kör framåt lite, backar lite, svänger ett varv ...

Klockan 18 var jag hemma igen. Sedan dess har jag legat på "soffan" i köket och lagt pussel på min surfplatta. Och nu kan jag äntligen gå och lägga mig.

Inga kommentarer: