onsdag 25 april 2018

Katastrof avvärjd!

(bild från wikipedia)
Det här trodde jag inte ens var möjligt - men jag hade nästan åkt ifrån mina virknålar 3 och 3.5! Garn som behöver just dessa virknålar - det har jag med mig, men jag var riktigt orolig en stund här.
  
Inga virknålar i rätt storlek i garnlådan. Inga i garnkassen. Inte en enda i resväskan, inte heller i flyghandväskan. Ve och fasa!

Men, i handbagageväskan låg de till slut, nr 2.5 och nr 3. Längst ner intill en söm i den svarta väskan hade de gömt sig, tillsammans med en virknål i storlek 9. Det var tack vare den jag hittade de andra :).

Att jag inte upptäckt detta förrän nu, efter tre veckor här, är inte mindre märkligt. Men som jag sagt innan, det är helt slut på grytlappsbeställningarna :(, så jag virkar mycket mindre nu. De 3 par grytlappar jag virkat på här nere hittills har behövt grövre virknål än vanligt.

Men nu har jag blivit virk-inspirerad! Det ena drog med det andra, precis som det brukar vara. Så här var det: Jag var nere och betalade min hyra för ett par dagar sedan. Jag fick vänta lite på Hyresvärdsson 1, och slog mig ner så länge. I soffan låg det en virkad kudde i form av det "onda ögat" - en otroligt vanlig symbol här i Grekland och lite på modet just nu. Jag skojade och sa att en sådan kan jag göra om ni vill ha fler :). Det där högg Hyresvärdsson 2 tag i och undrade om jag skulle vilja virka lite souvenirer till de 2 små hotellen han ansvarar för? Riktigt vad visste han inte, men något som är exklusivt för dem, och som de kan sälja i receptionen. Javisst, vad roligt! Vi får fundera på vad som blir bra!

Hotellet heter "pinjekotte" i översättning, så det första jag kom på var en virkad kotte som tema. Jag hittade ett mönster som jag ska prova, det blir en liten kotte som jag sätter på en nyckelring. Bild kommer när jag fått till den :).

Nästa steg var att leta mera inspiration, och då upptäckte jag att Facebook (som jag ju nyss ganska motvilligt gått med i) är fullt med handarbetsgrupper av olika slag. Yippie! Jag gick genast med i en virkgrupp (en av många) som har 20 000 medlemmar ... Och vad mycket fina saker de tillverkar! Jag vill också!

Inga kommentarer: