torsdag 12 april 2018

Bondbönor

Jag hade rätt! Efter lite letande på internet så hittade jag bilder och en beskrivning på bondbönan, komplett med hur tillagningen går till :). Ni vet det säkert redan, men bönskidan ska inte ätas - det trodde jag nästan att man kunde göra.

Nu är de kokta i alla fall och ligger i frysen tillsvidare. De kommer att hamna i grytor och grönsaksblandningar, lite i taget. Så att jag inte märker dem! Knappt en tiondel blev det kvar när skidan var bortrensad.

En stund, medan jag läste på, blev jag jätteglad och beredd att ta emot hur många bondbönor som helst. Någonstans stod det nämligen att bondbönan även kallas fava-böna. Och fáva - det är en ljus puré som serveras som en liten aptitretare i väntan på huvudrätten. Eller som en av olika små rätter på en méze-tallrik. Den är otroligt god! Fáva och en brödskiva är nära himlen :). Jag hann se för mig hur jag kunde frossa i fáva jämt och ständigt. Och få i mig nyttiga bönor varendaste dag.
                            

Tills jag läste att bondbönan, alltså även kallad fava-böna, inte skulle förväxlas med fáva, som är en puré på gula ärtor. Så jag får väl gå och köpa gula ärtor istället.

Bilden är hämtad från thespruce.com.

Inga kommentarer: