måndag 1 januari 2018

Årets första dag och ett löfte

En smak av Smulan :)

2018 börjar med en glad nyhet: Naturarvet (stiftelsen som försöker köpa upp svensk gammelskog för att bevara den) lyckades samla ihop de pengar som behövdes för att köpa gammelskogen Solliden :)!

1 660 000 kr har samlats in och nu ska snart skogsstycket tillhöra Naturarvet för all framtid. Mer kan ni läsa här:  http://www.naturarvet.se/.

Om ni har hjälpt till med klickandet så har ni också del i förtjänsten - grattis till er! 100 00 kr hämtades från de reklamintäkter klickandet ger, så visst gör det lilla klicket skillnad! Jag både fick och gav bort träd i Solliden som julklappar, så vi är glada idag.

Med 4 svenska gammelskogar nu räddade är det nu dags att börja samla till nästa skog, vilken vet vi inte ännu. Eventuellt kan det bli Våneviks gammelskog i Oskarshamns kommun.  Där ville kommunen göra om gammelskogen till villatomter, en exploatering som åtminstone tillfälligt är stoppad. Läs mera:  https://naturarvet.se/hem/gammelskog/vaneviks-gammelskog/

En riktigt bra början på 2018 :). Följ gärna min Naturarvet-ruta uppe till höger och gör ett klick för skogen :).


Från det ena till det andra:
Jag har avgivit ett nyårslöfte -för första gången på typ 40 år. Jag har ju äntligen kommit igång med min träning igen, efter att par års uppehåll. Jag hade verkligen tänkt cykla ut till gymet idag för att börja året på ett gott sätt. Men - när jag sovit färdigt och ätit frukost ösregnade det och blåste så illa att jag gav upp den tanken :(.

Men för att åtminstone göra något bestämde jag mig för att träna "plankan" här hemma, så länge jag orkar. För den som inte vet är det en ren tortyrmetod som går ut på att ligga spikrak, stödd på armbågar och tåspetsar. Tortyren går ut över eventuella magmuskler. En övning som jag är helt usel på (beroende på bristen av sådana muskler), så den är välbehövlig. Och kan utföras var jag än befinner mig och inte heller tar tid. Inga ursäkter, alltså ;).

Nästa tanke var att det här får bli mitt nyårslöfte - en planka om dagen. Så dålig som jag är  kan jag bara bli bättre!
Dagens resultat: 48 sekunder
Bara 364 dagar kvar ...

Inga kommentarer: