onsdag 3 januari 2018

Jag gillar tester

Idag läste jag en intressant artikel i DN, en intervju med Björn Ferry, skidskytten, och Heidi Andersson, armbryterskan. För två år sedan bestämde de sig för att minska sina klimatutsläpp så långt det går, och började med att undersöka vilket utgångsläge de hade. Det var mycket! C:a 15 ton växthusgaser/person och år, nu efter två år är de nere i 4 ton/person och år. Bra jobbat! T ex avstår de flyg, skaffade elbil och elcykel och handlar begegnat då det går.

De berättar så härligt om sig själva. Heidi ser sig som planetskötare, en underbar titel! Sådana behöver vi många av ...Särskilt sådana som det här världsmästarparet - som är vana att först sätta ett mål, och sedan räkna ut hur de ska ta sig dit. Nedbrutet i delmål och en tydlig tidsplan. Tänk om vi kunde bli världsmästare allihop?

Genomsnittet i Sverige är 8 ton växthusgaser/år, plus 2 ton från gemensamma "samhällsutsläpp". Naturligtvis var jag tvungen att kolla hur jag ligger till? Jag har gjort det här testet tidigare, men det var nog ett par år sedan.

Jag gick in på www.klimatkontot.se Sidan drivs av Svenska Miljöinstitutet.
Jag fyllde först i fliken "snabba svar" och fortsatte sedan med fliken "fler frågor, tack" för att få en riktig beräkning som möjligt.

Mitt resultat: 5,1 ton växthusgaser/år. Bättre än genomsnittet, men alldeles för mycket ändå. Helst vill jag halvera den siffran.

Hur står det till med era utsläpp?

De tips jag får på förändring är att byta till snålspolande kranar och att fundera på mina flygresor. Alla mina resor tillsammans (inkl. buss och tåg) släpper ut 2,8 ton varje år. Jag är säker på att flyget ner till Smulan orsakar det mesta ...

Björn Ferry, som slutat ta flyget, föreslår att den nya flygskatten egentligen är en "luftslitage-avgift". Det tycker jag beskriver det betydligt bättre!

Inga kommentarer: