fredag 12 januari 2018

En kvinnas prerogativ

Jag är äntligen hemma efter en heldag med arbete. Jag är ganska säker på att jag kommer att ha träningsvärk i lårens framsida imorgon: Upp på en pall, ner igen, upp på en pall, ner igen - upprepa.

Förarbete är väldigt tråkigt och tar alldeles för lång tid. Det har tejpats och plastats och spacklats och slipats. Och ätits en god lunch :).

Till slut fick jag äntligen måla lite. Taken i hallen och köket är nu målade första gången. Med lite tur kan halltaket klara sig med en strykning, men kökstaket kräver mera färg, det syntes redan idag.

Prerogativet, då? Jo, en kvinnas prerogativ är att ändra sig, det vet väl alla? I just detta fallet råkar kvinnan vara min mamma.

Häromdagen tillbringade vi en timme med att bestämma vilka brutna nyanser av vitt hon ville ha. Absolut ingen färg, då skulle det bli för mörkt ... Vad som hände när hon kom hem och fick fundera lite till var att hon - just det - ändrade sig om köksfärgen. Den var för grå! Hon vill inte ha grått i köket. Hon vill ha gult.

Igår hade hon (utan att tala om det för mig, förstås) begett sig ut på färgletande. Idag visade hon mig 8 olika nyanser av gulvitt. Som hon valde emellan.

Myyycket försiktigt pillrade jag upp locken på de båda (vita) färger vi köpt och målade först lite på en hallvägg - nyansen krita. Den visade sig vara exakt den färg hon haft i sin hall sedan hon flyttade in ....

Sedan målade jag med båda nyanserna på en köksvägg - de såg nästan exakt likadana ut! Nå´t grått fanns det inte tillstymmelse till - men det blev  istället väldigt vitt.

Imorgon ska vi köpa ny färg.

Inga kommentarer: