måndag 15 januari 2018

En liten löneförhöjning

Den kom som ett brev på posten -392 kronor mera varje månad, netto. Därav 101 kr i sänkt skatt, så den reella höjningen var 291 kr.

Inte så överväldigande mycket, men jag försöker vara glad ändå :). Det är nämligen första gången som jag får mera i handen än jag fick 2009! Hur står era löneförhöjningar sig i jämförelse sedan dess? Och era skattesänkningar?

Som mottagare av välfärd är jag en av alla dem som drabbats av den s.k. bromsen i välfärdssystemet vid flera tillfällen. Bromsen har inneburit att inkomsten har gått ner de år  det varit "obalans i systemet". När man släppt bromsen har inkomsten sakta börjat sega sig uppåt igen eller stått stilla ett tag. För att sedan "bromsas" igen.

Allt detta tillsammans innebär att jag förra året var uppe (nästan) på 2009 års nivå, men nu är jag ikapp och förbi ...

Jag firade med att ringa och höja amorteringen på mitt bolån med 200 kr/månad - halva höjningen. Har jag kunnat klara mig utan de 200 sedan 2009 kan jag väl göra det i fortsättningen också ;)

192 kronor kvar varje månad att slå mig lös på! Förslag, någon?

Inga kommentarer: