söndag 31 december 2017

Nyårsafton igen


Själva nyår kommer så sent på kvällen nuförtiden, så jag bestämde mig för att lägga firandet lite tidigare.
Jag bjöd alltså hit mamma på nyårslunch och ansträngde mig lite extra med menyn och dukade med mormors finservis jag fick som gåva av henne när hon blev äldre:).Mamma tog med sig en härlig bukett med tulpaner, som gick så fint ton i ton med mitt nästan färdiga kök.

 
                                    
Dryck - Drostdyhof mousserande vin, alkoholfritt.

Förrätt - Lättrostad baguetteskiva med smör, handskalade räkor och dill.

Huvudrätt - Hasselbackspotatis med skalet kvar, penslade i rapsolja och flingsalt. Lättstekt lövbiff och gräddstuvade champinjoner.En liten sallad på romansallat och alfalfagroddar, toppad med balsamico.

Efterrätt - hoppade vi över, vi var så mätta :)(kunde ha blivit en tunn skiva glasstårta med vanilj och mörk choklad.

Kaffe med morotskaka toppad med färskost som smaksatts med vanilj.


Jag skulle kunna bli menyskribent närsomhelst, eller hur? Men allt blev mycket gott, vinkorken smällde ordentligt upp i kökstaket för vidare färd ut i hallen och vi lyckades tömma flaskan. Tur det var alkoholfritt! Annars vet jag inte hur det hade gått ...

Vi hade aldrig provat Drostyhof tidigare - jag fick en flaska i Kökets box jag köpte för 1 krona. Den kan verkligen rekommenderas! Hur god som helst - jag hade nog kunnat dricka en halv flaska till. Och alkoholfri gillade jag - det smakade ändå som vin.

Vid 15-tiden åkte mamma hem, då var vi båda både trötta och väldigt mätta :).

Nu ikväll har jag fått nyårshälsning från mina kära bokbytare, jag blev så glad! Då känns Smulan så mycket närmre plötsligt.  De har också bokat Smulan-resa :).

Inga kommentarer: