fredag 8 december 2017

Utflykt


Förra inlägget visade en utflykt till Stora Grannön. Den gav mersmak :)

Alltså anmälde jag mig genast när det dök upp en dagsutflykt med Ö-båten ett par veckor senare. Den här gången gick resan till Södra Grannön, en timmes båtresa söderut. Båten var glest befolkad, men ett par engelska bekanta, på väg att långtidsbo på Smulan, hittade jag att sällskapa med en del av dagen.


 
Vi började med en smarrig frukost nere vid hamnkanten längst bort i staden - en lugn och stilla söndagsmorgon. Små båtar puttrade fram och tillbaka mellan ön och fastlandet, endast 5 minuter bort.

                                      

Efter frukosten hoppade vi på en av de charmiga småbåtarna och tog en lång promenad i och ut ur fastlands-staden. Där har jag aldrig varit tidigare, så det var roligt! Efter att vi tagit båten tillbaka till Södra Grannön skildes vi åt och strosade resten av dagen på eget håll.

Staden är byggd på en brant kulle och det var mysigt (och an aning andtrutet) att strosa runt bland gränderna. En fantastisk pasta-middag  hittade jag i en av restaurangerna vid hamnen. Till efterrätt köpte jag mig en väldigt stor strutglass :)

Inga kommentarer: