söndag 18 maj 2014

Veckans söndagslyx


Dagens njutning blev hemmabrunchen: några tunna pannkakor och färska jordgubbar i mängd, att intas tillsammans med DN:s kulturdel. Visserligen 2 veckor gammal, men ny för mig :)  


Annars har jag mestadels latat mig idag ... Ganska fint väder, men inte tillräckligt för att gå bort till poolen, så jag slog mig ner i TV-soffan och har tittat på engelska långfilmer hela eftermiddagen. Och virkat massor! Och ätit ännu några jordgubbar :).

Tack vare hejarop från Promenadkompisen hemma (hördes ända hit) blev det ändå en promenad idag också, på 45 min. Det blev inte så mycket promenerande för henne idag - det ösregnar därhemma! Har jag fått veta, genom tre olika sms - mamma, Kollegan och Promenadkompisen har alla klagat ...

Igår förmiddag tog jag mig en liten tur till Grannön för att handla lite saker. Hem kom jag med 3 balkongstolar och en fotpall, tallrikar och assietter och en stor kruka basilika till köksbalkongen. Nu har jag snart allt jag behöver här nere :), och kan lämna tillbaka det jag lånat av Engelskan. Allt detta och lite andra småsaker för 400 kr. Jag är nöjd.
 
Vad gäller tallrikarna är de valda dels utifrån att jag inte vill ha stora orange blomrankor på mina mattallrikar - det blir så svårt att hitta maten då - och dels att de är ganska små i storleken. Det betyder att de får plats i mitt köksskåp. Och kanske också att jag äter lite mindre portioner? 
Jag har också planterat de sista blomskotten som stått i köksfönstret och rotat sig, nu ska bara allt växa till sig! Jag har en inre bild av två lummiga balkonger ... Troligen något felaktig. Lummighet existerar inte i Grekland. Eller, kanske längst upp i norr, då.

Det har varit valdag idag - och jag hade helt fel häromdagen när jag berättade att det var både parlamentsval och lokalval. Jag skyller på ett översättningsfel :). "Elections for whole Greece" kan tolkas på två sätt, och det rätta var att det var lokalval i hela Grekland idag. Parlamentsvalet äger inte rum förrän 2016.
Vallokalerna  (i skolan - som hemma) stängde kl 19, och man tror att det finns ett färdigt lokalt resultat vid 22-tiden. Så jag ska gå ner på byn om en stund för att leta upp en kvällsmat, som jag kan tugga på medan jag väntar på resultatet.


Inga kommentarer: