fredag 30 maj 2014

Konsten att duscha

Åtminstone vad gäller vissa (mindre) delar av livet är jag väldigt sparsam. Med andra delar (större) är jag det inte. Miljöområdet försöker jag vara sparsam på.

En liten sparsam sak är att här i min grekiska lägenhet har jag en varmvattenberedare, som går på el. Tidigare har jag alltid bott med soluppvärmt vatten här nere, så det är ju lite nytt, det här. Särskilt som jag bestämde mig ganska snabbt för att bara värma upp vattnet innan duschen, och om jag någon gång råkar ha en stor disk. (till en liten disk räcker det med att koka upp lite vatten i vattenkokaren, hälla det över disken och spä med kallvatten)

Tanken är förstås att det ska spara både el och miljö. Det är en väldigt stor beredare och vattnet blir skållhett! Ofta duschar jag borta vid poolen ändå, efter simmandet. Och när det var kallare duschade jag varannan dag.

Idag ska jag både duscha och tvätta håret, och har förberett mig noga :). Gardinerna fördragna, dörren låst, rena kläder framlagda ... Och så in i duschen!

Preciiis när jag skulle vrida på kranen insåg jag att jag inte värmt upp vattnet. Nu sitter jag här och väntar. Och väntar. Det tar en liten stund :).

Inga kommentarer: