måndag 12 maj 2014

"Grekiskt patent"

Detta är ett helt nytt uttryck för mig! Själva företeelsen är jag väl förtrogen med, men inte uttrycket - det fick jag höra för första gången i lördags kväll.

Jag skulle ju slå mig till ro framför Melodifestivalen med min virkning? Nja, det blev inte riktigt så ...

Innan dess skulle jag ut i köket för att hämta lite frukt. Då brukar jag tända fläktlampan, eftersom taklampan tar en evig tid på sig att lysa, medan den är upptagen med att spara energi. Den här gången fick jag tag i fel knapp, och satte på fläkten - och kunde inte stänga av den igen. Knappen bara gled tillbaka utan att något hände. Då provade jag att dra knappen ännu längre, dvs sätta på fläkten för fullt. Det gick bra, men det gick inte att stänga av fläkten nu heller.

Så där stod jag med en fläkt på högsta fart, omöjlig att stänga av. En lördagskväll vid kvart i 10 ... Det är vid sådana tillfällen jag är mycket tacksam att jag hyr mitt grekiska boende, inte äger det. På med mera kläder, ner till Hyresvärdsfamiljen som jobbade för fullt på sin gyrostaverna - det var ju lördag kväll.

Panagiotis blev inte glad, där han stod med minst 3 gyros i händerna, samtidigt som det vällde in beställningar och det fanns två nya medarbetare i det lilla köket. Han kunde inte ge mig en bra lösning just där och då :).
Vi bestämde att jag skulle gå hem och prova med att stänga av elen i köket, över natten. Så skulle han komma på morgonen och titta. Tyvärr fungerade det inte, fläkten går på en annan ledning, så jag sms:ade honom att jag stängde av all ström istället.

Det blev väldigt mörkt. Jag tände ett antal värmeljus, klädde av mig och gick till sängs (nu var kl 11). En kvart senare knackade det på dörren - Panagiotis. Som nu kommit hit för att hjälpa mig vid 2 tillfällen och båda gångerna hittat mig utan kläder ... Nog om detta.

I vilket fall, han demonterade delar av fläkten och kom fram till att det var en liten, liten, pytteliten plast-tagg som gått av. Den som trycker tillbaka fläktvredet.
Han tog delen med sig, för att se om den gick att beställa som reservdel, fläkten är relativt ny.

Om inte - så skulle han ordna ett "grekiskt patent". Och då förstod jag vad just den här speciella företeelsen kallas!

Ett grekiskt patent är t ex när man inte har silikon att täta med, utan tar toalettpapper istället. Eller när plaststolen går sönder och man "syr" ihop den med metalltråd. När bakrutan på bilen går sönder sätter man dit en ny, tillverkad av plastpåsar. Genomskinliga. För det mesta.

Det ska bli spännande att se vad han kommer med :). Just nu har jag ett tillfälligt grekiskt patent - jag använder en skruvmejsel att peta med när jag ska stänga av fläkten, en välisolerad skruvmejsel.

Inga kommentarer: