tisdag 20 maj 2014

En varm dag

Den första riktigt varma dagen - det är idag, det. En trevlig sol, varma små vindilar och fortsatt varmt även när solen gick i moln under eftermiddagen. Jag passade på att tvätta kläder på förmiddagen - dvs lämna in kläderna till Joula, som stoppade dem i sin tvättmaskin och sedan ringde mig när det var färdigtvättat. Jag hämtade upp dem och hängde på tork på min havsbalkong. Väldigt piffigt, tycker jag :). Och första gången det känts enkelt att ordna med tvättandet här nere. Imorgon är det nog lakanens och handdukarnas tur.

Joula är så oerhört vänlig. Hon skickade med mig en rejäl bit nylagad ostpaj till lunch - mmm, så god.

Eftermiddagen har jag tillbringat vid poolkanten, under ett parasoll. Med kaffe och virkning, det var inte dumt det heller.

Och nu har jag hyfsad koll på det lokala valresultatet från i söndags också - den sittande ordföranden blev återvald, helt väntat. Några nya blev invalda (det anses bra för ön) och det finns nu 3 kvinnor invalda i dimos, kommunfullmäktige. Fler än tidigare, så framsteg görs på den fronten :). Min idé är ju att bestämmandefördelningen ska stå i proportion till befolkningsfördelningen, både vad gäller kön och ålder.

Den kommande helgen är det EU-val här, liksom hemma i Sverige. Torsdag morgon åker jag hem till valet, och tillbaka hit på måndag. Den här gången blir det enkelt att packa - dator, färdiga grytlappar som ska skickas från Sverige och en bok till flygresan. Jag har inte ens tänkt ringa efter taxi på torsdag morgon - jag kan ta en morgonpromenad till båten!

Inga kommentarer: