måndag 12 maj 2014

Info kiosk

Det har varit en händelserik dag :). Långpromenad, flottan har om inte siktats, så hörts (fast inte vid Vinga) och nu ikväll har jag varit på invigning av en ny informationskiosk nere i hamnen här i byn. Jag var nog den enda turisten där nere, men jag är ju nyfiken av mig! Och jag var bekant med en hel del av de bybor som slutit upp.

Det är de olika näringsidkarna här på ön som gått samman och anställt en informatör. Ett riktigt bra initiativ! Hon ska kunna hjälpa till med det mesta man behöver veta när man kommer som turist till Smulan (även om hon kommer från Fastlandet). Kiosken ska vara öppen några timmar på morgonen och några timmar på kvällen. Jag håller tummarna för dem!

Det var en riktigt fin invigning. Vi bjöds på en välkomstdrink, en bit saftig apelsinkaka och lite frukt medan vi minglade. Sedan höll ö-prästen en (tror jag) välsignelsestund för projektet och gick sedan runt med sitt vackra kors så att vi alla fick pussa på det och viftade med en basilikabukett på våra huvuden.

Till sist var det dags för ett fint invigningstal, som jag förstod åtminstone delar av - hur de arbetat tillsammans för att förverkliga denna infokiosk och att de skulle fortsätta att tillsammans arbeta för Smulans bästa.

Medan de minglade vidare tillsammans med myggen gick jag och åt kvällsmat, och sedan hem. Och det var lika vackert nere vid havet som vanligt ...

Inga kommentarer: