fredag 16 maj 2014

Grekiska seder

De är inte helt lika de svenska ...

Tidigare ikväll hörde jag ett förfärligt tutande utifrån gatan, och det bara fortsatte. Måste kollas, förstås! Nere på gatan passerar en hel bil- och mopedkaravan med glada, vinkande och tjoande öbor, Vilt tutande. Och med sådana där små tryckluftstutor för att det inte väsnades tillräckligt.

En bit bort stannade hela följet, så jag passerade dem på väg till kvällsmaten. Då kunde jag få en förklaring till ståhejet:

Det är valdag i Grekland på söndag, både till parlamentet och till "kommunfullmäktige" - dimos. Det här var slutspurten på valkampanjen ... Längst fram i bilkaravanen körde den nuvarande ö-presidenten, och efter honom kom hans anhängare. Inga valhemligheter här, inte :). Jag TROR att det finns en motkandidat också ... Han kanske kommer imorgon?

Under ett par timmar körde de runt i alla byarna och tutade, stannade varje 10 minuter eller så för att ta sig något att dricka (ett stopp var utanför min mataffär, det var där jag hittade dem) (och just där drack de läsk, fast så var nog inte fallet vid varje stopp).

En rolig upplevelse var det, i alla fall. Och nu ser jag fram emot valet - jag får vara med om massor här på Smulan. Här ute hoppas jag att det ska gå stillsamt till. Det kan nog bli värre inne på fastlandet, är jag rädd.

F ö är jag mest vrång på mina värkande leder - det är väderomslag på gång igen. Och det har blåst rejält och oavbrutet i ett par dagar, så det går mig snart på nerverna.

Inga kommentarer: