onsdag 7 maj 2014

En sällskaplig dag

Det var så skönt att stiga upp i morse och känna att det var en helt vanlig vardag hemma hos mig. Inget resande, inget uppackande och instuvande eller ärenden att uträtta. Jag fattades visserligen bröd till frukosten, men det gick lika bra med ett äpple. Ett stort.

Sedan letade jag upp min cykel nere i "källaren" och cyklade iväg till Engelskan och hennes man i Stora Grannbyn - jag var bjuden på förmiddagskaffe, nämligen. Soligt och fint - men en kylig motvind. Sett från den ljusa sidan så fick jag ju bra motion i uppförsbacken dit :).

Ett par timmar senare, som tillbringats på en solig balkong och allehanda ö-skvaller cyklade jag hem igen med ett litet bidrag till mitt bosättande: en våg. Oumbärlig i varje hem, eller hur?

På vägen stannade jag till och köpte mig en kruka till, så nu är mina två svenska , vita, pelargoner planterade och står på köksbalkongen. Jag är inte helt säker på att det är där de ska bo - risken är att det blir så varmt där att bladen bränns sönder. Eller att jag tycker att de blir snyggare på havsbalkongen ... Vilket som råkar inträffa först.

Jag var ju förstås tvungen att ta en liten runda runt byn för att kolla vad som hänt sedan jag var borta - inte mycket, precis. Ett par tavernor till har öppnat för säsongen, det verkar finnas en del turister och alla eleverna i byskolan skulle på utflykt idag.

Eftermiddagskaffet skaffade jag mig hos ett engelskt par som har hus här i byn, samtidigt som jag hörde mig för om mannen kunde bygga mig en liten hylla? Det gjorde han gärna, problemet var bara att det var svårt att få tag på trä nu. ??? - Jo, den pyttelilla brädgården här i byn har i princip lagt ner. Och den något större brädgården i Grannbyn är stängd eftersom ägaren dog i vintras. Och han hade ingen son som kunde ta över, så den är bara stängd. Eventuellt med en massa bra trä kvar där inne, men det vet man inte. Så nu är det bekymmersamt på ön med trä.

Han skulle kolla runt lite och höra av sig. I vilket fall hade vi en trevlig stund i hammocken på deras stora terrass. Och lite sallad från trädgården fick jag med mig hem ;).

Ikväll äter jag halloumi och bröd. Och en hel massa jordgubbar.




Inga kommentarer: